User Tools

Site Tools


1.3priviredeansamblu

Privire de ansamblu asupra informaticii

Termenul de informatica este adesea folosit in limbajul uzual si uneori cu semnificatii nu tocmai precise. Credem ca este important sa clarificam semnificatia exacta a termenului de informatica si a conceptelor adiacente precum: tehnologia informatiei, calculatoare, computing, algoritmi, date, informatii, cunostinte, limbaje de programre, structuri de date, comunicatii si abstractizare. Prezenta sectiune este dedicata discutarii in detaliu si cu precizie a acestor concepte. Ele sunt importante deoarece anul acesta s-a introdus programarea calculatoarelor ca element obligatoriu in cadrul ciclului gimnazial din Romania.

In limba engleza termenul computing este folosit pentru a denumi orice activitate care foloseste calculatoare sau creaza calculatoare. Nu exista o traducere exacta a acestuia in limba romana unde adesea este folosita varianta englezeasca(spre ex. cloud computing). Este insa o eroare sa facem confuzie intre computing si informatica.

Informatica este o disciplina numita in limba engleza computer science(stiinta calculatoarelor). Prin computing se intelege un camp de activitati care pot fi bazate atat pe informatica(in sens de disciplina numita in engleza computer science) insa pot proveni si din tehnologia informatiei, ingineria sistemelor hardware sau ingineria sistemelor software. O traducere corecta a termenului computing ar putea fi activitati computationale, insa este rar utilizata in limbaj curent.

Informatica nu trebuie confundata cu tehnologia informatiei(denumita si tehnologia informatiei si comunicatiilor). Cele doua concepte pot parea asemanatoare insa intre ele exista diferente majore.

Prin informatica se intelege stiinta care studiaza principiile teoretice si modalitatile practice de utilizare si proiectare a calculatorelor. Informatica este o abordare stiintifica a activitatilor computationale si din punct de vedere educational reprezinta o disciplina.

Prin tehnologia informatiei intelegem tehnologia necesara pentru prelucrarea informatiei cu ajutorul calculatoarelor si mijloacelor electronice. Tehnologia informatiei cuprinde elemente hardware si software care prelucreaza intr-un fel sau altul date, informatii sau cunostinte. Din punct de vedere educational tehnologia informatiei reprezinta un obiect de studiu(chiar daca se foloseste si termenul de disciplina).

Informatica include in principal algoritmi, structuri de date, logica matematica, arhitectura de sistem, limbaje de programare, compilatoare, inteligenta artificiala, ecosisteme software, obiecte, clase, metode, variabile, protocoale de comunicatie si multe altele. Tehnologia informatiei insemana folosirea componentelor calculatorului, a imprimantelor, a scannerelor, lucrul cu fisiere si directoare. La acestea se adauga folosirea unor editoare de text, programe de calcul tabelar, editoare de site-uri web, platforme de blogging, programe de contabilitate si altele asemenea.

Din punct de vedere educational, principala deosebire dintre cele doua este ca informatica educa elevii ca sa fie autori de instrumente computationale(spre exemplu aplicatii software) in timp ce tehnologia informatiei educa elevii sa fie utilizatori de tehnologii informatice(hardware si software).

Scopul predarii informaticii in scoli este acela de a oferi elevilor un mod de a vedea lumea adecvat activitatilor computationale pe care le vor exercita ulterior. „Informatica nu este limitata la calculator asa cum astronomia nu este limitata la telescop” spunea Edsger Dijkstra, cunoscut om de stiinta olandez si pionier in domeniul informaticii.

Elevii trebuie sa dobandesca prin informatica un nou mod de gandire, o noua viziune asupra vietii, tehnologiei, cunoasterii si chiar asupra filozofiei umane. Ei trebuie sa ajunga la ceea ce am putea numi gandire computationala adica sa faca legaturi rapide intre activitatile pe care le traiesc si concepetele, metodele si tehnicile informaticii. Ar fi o eroare sa credem ca informatica inseamna doar predarea componentelor calculatorului si a unor modalitati de utilizare a unor aplicatii software precum browsere, editoare de text sau programe de calcul tabelar. Acestea sunt necesare, insa elevii trebuie sa ajunga sa gandeasca computational astfel incat sa creeze programe software si alte instrumente computationale.

Peste 65% din copii de astazi vor avea job-uri care vor utiliza tehnologii ce nu au fost inca inventate. Pentru a face fata unei astfel de lumi copii trebuie pregatiti prin oferirea unor cunostinte valabile pe termen lung. O disciplina cuprinde urmatoarele elemente(computingatschool.org.uk):

un set de cunostinte care cuprinde idei si concepte cu o aplicabilitate larga precum si cadrul teoretic aferent acestora;

un set de tehnici si metode care pot fi aplicate pentru a solutiona probleme si pentru a dobandi noi cunostinte;

un mod propriu de a gandi si de a lucra care ofera celor ce studiaza disciplina o noua perspectiva asupra lumii

longevitate: o disciplina nu se uzeaza moral repede chiar daca tematicile ei progreseaza;

independenta tehnologica: o disciplina trebuie sa fie independenta de anumite tehnologii care au o durata de viata limitata.

Pentru cei care studiaza informatica, principala provocare este data de insusirea unui nou mod de a vedea lumea. Insusirea corecta a principiilor informaticii va schimba convingerile launtrice ale tinerilor. Prin aceasta ei vor vedea munca, viata si lumea intr-un nou mod, adecvat felului de functionare a computerelor. Prin natura ei, o disciplina corect insusita, trebuie sa schimbe in profunzime gandirea elevilor. Informatica promoveaza gandirea computationala. Odata insusita gandirea computationala, invatarea unor aspecte specifice(spre ex. algoritmi) va fi usoara.

In scoala exista numeroase discipline care propun tinerilor un mod de a vedea lumea. Printre cele mai importante am putea mentiona: matematica, fizica, chimia, astronomia, filozofia si istoria. Doar disciplina numita informatica promoveaza insa gandirea computationala. Simpla utilizare a tehnologiilor informatice(fie ele jocuri sau aplicatii utile) nu conduce la dobandirea unei gandiri computationale. Elevii trebuie sa depaseasca nivelul de utilizator.

Predarea informaticii in scoli in mod corect este absoult necesara pentru a putea permite elevilor de astazi sa aiba succes in lumea de maine. Fara o gandire computationala corect insusita elevii se vor descurca foarte greu cand vor deveni adulti. La nivelul Uniunii Europene si al Romaniei industria IT joaca rol de „industrie industrializanta”, adica este coloana vertebrala in jurul careia trebuie cladite toate celalte ramuri industriale care vor functiona in viitor. Deducem de aici importanta deosebita a misiunii pe care o au cei care vor preda informatica in scoli. Profesorii de azi trebuie sa dea copiilor o gandire computationala pentru a avea o sansa in lumea de maine.

Alte concepte relevante:

1.3priviredeansamblu.txt · Last modified: 2017/07/18 08:43 by razvan.bologa